Eerste rijles: wat moet ik weten/kunnen?

Proefles

Meestal is je eerste rijles een proefles, wat betekent dat je nog nergens aan vast zit en dat de rijles vaak gratis is. De proefles is het perfecte moment om te beoordelen of de rijschool en de instructeur bij je passen.

Tip | Kies niet zomaar een rijschool voor een proefles. Onderzoek de opties in jouw omgeving. Bepaal wat jij belangrijk vindt in een rijschool en zoek naar rijscholen die hieraan voldoen. Onzeker over waar je op moet letten? Vul onze configurator in en wij leiden jou door alle stappen en keuzes, die je kunt maken in het kiezen voor een rijschool en rijopleiding.

[rijlesconfigurator](/configurator)

Wat kun je verwachten?

Bij een proefles ontmoet je onze instructeur op de afgesproken locatie. Eerst maak je kennis met je rijinstructeur. Daarna wordt je rustig uitgelegd wat je gaat doen tijdens de proefles. Je leert standaard dingen, zoals zorgen voor de juiste houding achter het stuur, het afstellen van de spiegels en de belangrijke functies en knopjes van de auto. Daarna ga je samen met de rijinstructeur de weg op. Hierdoor leer je meteen de belangrijke vaardigheden zoals sturen, gas geven en remmen. Omdat de Cupra Born waarin jij de proefles zal volgen, een elektrische automaat is, is schakelen gedurende de gehele opleiding niet van toepassing. Zo heb je vanaf rijles een al veel meer focus op het verkeer om je heen.

Tips voor je eerste rijles

Draag goede schoenen, dus bijvoorbeeld geen slippers of hoge hakken, die zijn niet ideaal tijdens het autorijden. Luister aandachtig naar de instructeur en volg zijn aanwijzingen op. Door te vragen en aan te geven wat je niet begrijpt, wordt het rijden al snel makkelijker. Stel ook vragen over de rijschool en de lesmethode om een beter beeld te krijgen of de rijschool bij je past. Wees niet bang om fouten te maken. Fouten maken is normaal als je begint met rijlessen. Je leert van je fouten, en met iedere les zul je vooruitgang zien.

Na de eerste rijles

Hoe was de proefles? Voelde je een klik met de rijinstructeur en sloot de les aan bij jouw verwachtingen? Heb je nog vragen? Stel ze gerust! Dit helpt je bij het maken van de juiste keuze. Sommige rijscholen zullen contact opnemen om te vragen hoe je de les ervaren hebt. Wees eerlijk in je feedback, zowel positief als negatief. En onthoud: de beslissing ligt bij jou. Als je niet tevreden bent, zoek dan gerust verder. Ben je wel tevreden? Begin dan met het regelen van je gezondheidsverklaring en het machtigen van de rijschool.

Jongen heeft rijles voor zijn elektrisch automaatrijbewijs

ERVAAR DE TOEKOMST VAN AUTORIJDEN

Twijfel jij tussen een reguliere rijopleiding of een rijopleiding in een elektrische auto? Volg dan een proefles in onze Cupra, en ervaar hoe het is om te rijden in een elektrische auto! Kies jij voor een rijopleiding in een elektrische auto, krijg je de kans om vertrouwd te raken met deze nieuwste innovaties die elektrische auto’s te bieden hebben.

Waarom kiezen voor Brookhuis

Met een hoog slagingspercentage en een rijopleiding aangepast aan jouw wensen, zorgen wij voor de beste weg naar je rijbewijs. Met 50 lesvoertuigen, meer dan 35 rijinstructeurs en 3 rijlescoaches helpen wij dagelijks nieuwe weggebruikers met veel plezier de weg op.

De vrijheid van je eigen rijbewijs, dat is wat iedereen wil! #ROADMASTER

ZEKERHEID
door flexibiliteit