Wat zijn de wachttijden bij het CBR voor het praktijkexamen?

De gevolgen van corona zijn nog steeds te zien. Door de lockdowns is het CBR nog steeds bezig met het inhalen van ongeveer 300.000 examens. Daardoor blijven de wachttijden in 2024 lang. Dit geldt ook voor de praktijkexamens van het CBR. Voor die examens kan de wachttijd stijgen tot rond de 15 tot 20 weken. Het is goed om daarmee rekening te houden. Zorg hierbij voor een goede planning van je rijopleiding, in overleg met je instructeur.

Nieuwe regels wachttijden CBR

Examinatoren van het CBR zien helaas te vaak dat leerlingen niet genoeg zijn voorbereid. Bijna een vierde van de kandidaten komt twee keer of vaker voor het herexamen. Daarom gelden sinds 10 juli 2023 tijdelijk de volgende regels:

• Zak je de eerste keer voor het praktijkexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 2 weken op voor het herexamen.
  • Zak je twee keer of vaker voor het herexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 7 weken weer op voor het herexamen.

Wat zijn de wachttijden bij het CBR voor het theorie-examen?

Bij het theorie-examen auto is er eigenlijk geen wachttijd. Als je nu op de website van het CBR je theorie-examen wil reserveren, kun je binnen 2 à 3 weken wel terecht. Let wel op dat het niet vanzelfsprekend is om in een keer te slagen voor je auto theorie. Het is dus handiger te starten met je theorie voordat je start met de rijopleiding. Zo loop je niet achter de feiten aan.

Wat zijn de wachttijden bij Brookhuis voor rijlessen en het praktijkexamen?

Bij Brookhuis kun je direct starten met rijlessen. Dit komt doordat wij een team van ongeveer 25 instructeurs hebben. Voor de wachttijden van het praktijkexamen zijn wij afhankelijk van het CBR. In de praktijk proberen wij namelijk onze leerlingen binnen 12 weken op examenniveau te krijgen. Maar nu met de langere wachttijden van het CBR is dit niet altijd mogelijk. Maar wij hebben hier iets op bedacht. Bij ons krijg je namelijk al na 2 à 3 rijlessen te horen wanneer jij kan afrijden. Dit is wel alleen als jij je theoriecertificaat op zak hebt.

Daarnaast zullen wij met jou en je instructeur een goede planning maken met het aantal benodigde lessen tot aan je praktijkexamen. Zo blijf je consistent en effectief lessen, zonder dat je last hebt van de langere wachttijden.

Start met het halen van je autorijbewijs

Bij Brookhuis kun je direct starten met de rijopleiding. We hebben door ons grote team namelijk geen wachttijden. Daarnaast zorgt ons team ervoor dat jij binnen 12 weken op examen-niveau bent. Zo haal je snel en voordelig je autorijbewijs.

Waarom kiezen voor Brookhuis

Met een hoog slagingspercentage en een rijopleiding aangepast aan jouw wensen, zorgen wij voor de beste weg naar je rijbewijs. Met 50 lesvoertuigen, meer dan 35 rijinstructeurs en 3 rijlescoaches helpen wij dagelijks nieuwe weggebruikers met veel plezier de weg op.

De vrijheid van je eigen rijbewijs, dat is wat iedereen wil! #ROADMASTER

ZEKERHEID
door flexibiliteit