Motorrijbewijs regels

Rijbewijs A1: Start rijbewijs

Je kunt al vanaf je 17e starten met rijlessen voor het A1-rijbewijs. Zodra je 17 bent, mag je ook je theorie-examen afleggen. Vanaf je 18e verjaardag mag je de praktijkexamens AVB en AVD  doen. Met het A1-rijbewijs in je zak mag je rijden op motoren van de categorie A1 en driewielige motorrijtuigen van dezelfde categorie.

Rijbewijs A2: De volgende stap

Vanaf 20 jaar, en met een geldig motor theoriecertificaat op zak, kun je bij Brookhuis je rijlessen voor rijbewijs A2 starten. Na het behalen van je A2-rijbewijs, wordt je A1-rijbewijs automatisch bijgeschreven. Met een A2-rijbewijs mag je motoren besturen van categorie A1 en A2, en motorrijtuigen van categorie A1.

Rijbewijs A: Het hele rijbewijs

Vanaf 21 jaar kun je, mits je geslaagd bent voor je motor theorie of je autorijbewijs hebt, beginnen met lessen voor rijbewijs A. Haal je je A-rijbewijs voor je 24e, dan krijg je code 80 op je rijbewijs. Dit betekent dat je alleen lichte en middelzware motoren mag rijden (met een vermogen van maximaal 35 kW). Wanneer je 24 wordt vervalt code 80 automatisch. Ook wanneer je al twee jaar in bezit bent van rijbewijs A2, vervalt deze code. Dan mag je elke motor van categorie A besturen, met onbeperkt vermogen.

Haal je motorrijbewijs bij Brookhuis verkeersschool

Bij Brookhuis Verkeersschool bieden wij motorrijbewijs A2, of het volledige rijbewijs A aan. Zet de eerste stap met een try the bike voor een persoonlijk advies en een lesplan op maat.