Wat is een tussentijdse toets en waarom?

Slagingspercentage na een tussentijdse toets

Uit de cijfers van het CBR blijkt dat tussentijdse toets voor je rijexamen heel goed werkt. Examenkandidaten die eerst een tussentijdse toets hebben gedaan, hebben meer kans van slagen met het praktijkexamen. Het slagingspercentage ligt na een tussentijdse toets rond 60%. Bij de leerlingen die zonder tussentijdse toets het eerste praktijkexamen doen, ligt dit een stuk lager, namelijk rond de 47%.

Bijzondere verrichtingen

Tijdens de tussentijdse toets voer je dezelfde soort opdrachten uit als tijdens het reguliere praktijkexamen. Dit omvat onder andere bijzondere verrichtingen zoals fileparkeren, inparkeren en keren door middel van een halve draai.

Beoordeling en feedback

De examinator van het CBR beoordeelt je rijvaardigheid en geeft feedback aan het einde van de tussentijdse toets. Deze feedback kan nuttig zijn, voordat je het praktijkexamen aflegt.

Vrijstelling bijzondere verrichtingen

Als je tijdens de tussentijdse toets de bijzondere verrichtingen voldoende uitvoert, kun je voor deze onderdelen vrijstelling krijgen tijdens het praktijkexamen. Dit betekent dat je deze verrichtingen niet opnieuw hoeft te doen bij het praktijkexamen.

Geen vrijstelling verkeersdeelname

Hoewel je voor bijzondere verrichtingen vrijstelling kunt krijgen, betekent dit niet dat je automatisch slaagt voor het praktijkexamen. Je moet nog steeds voldoen aan de algemene eisen voor verkeersdeelname om te slagen voor het praktijkexamen.

Wanneer mag ik een tussentijdse toets doen?

Voordat de rijschool een tussentijdse toets voor jou kan plannen, moet je de rijschool eerst machtigen via het CBR. De gezondheidsverklaring indienen daarentegen is nog niet verplicht voor de tussentijdse toets, maar begin hier wel op tijd mee, anders kan dit vertraging oplopen bij het afleggen van het praktijkexamen. Een tussentijdse toets mag je afleggen vanaf 16,5 jaar. Tot slot moet je in het bezit zijn van een theoriecertificaat voor de categorie auto.

Voordelen tussentijdse toets

De tussentijdse toets is een goede manier om te wennen aan de omstandigheden van een examen en om te zien hoe je presteert onder toezicht van een examinator. Het kan je zelfvertrouwen vergroten en je helpen om beter voorbereid te zijn op het uiteindelijke praktijkexamen. Daarnaast geeft het veel rust de bijzondere verrichtingen niet meer te hoeven uitvoeren tijdens het praktijkexamen.

Tussentijdse toets bij Brookhuis

Bij Brookhuis merken wij ook dat de kans van slagen veel groter is, wanneer onze leerlingen een tussentijdse toets hebben afgelegd. Tevens is een Tussentijdse toets een soort generale repitie Daarom adviseren wij al onze leerlingen de tussentijdse toets op te nemen in hun rijopleiding. In ons voordeelpakket hebben wij de tussentijdse toets standaard opgenomen. Stel je eigen rijopleiding samen of start met ons voordeelpakket.

Jongen haalt zijn autorijbewijs na zijn tussentijdse toets

MINDER LESSEN TOT JOUW RIJBEWIJS

Een Brookhuis-leerling heeft gemiddeld 32,5 uur rijles nodig. Dit terwijl het landelijk gemiddelde op 43 lesuren ligt (CBR 2023). Bij ons haal je dus sneller je rijbewijs, met minder lessen! Benieuwd hoeveel lessen jij ongeveer nodig hebt? En welke kosten hierbij horen? Check het in onze rijles configurator, en stel jouw eigen pakket samen!